Testing

På Stavanger Idrettsklinikk tilbyr vi en rekke ulike tester. Vo2maks, laktat, spenst, hurtighet, kraft, løpsanalyse og ulike Return to Play tester.

Vi tilbyr enkelt-tester eller skreddersydde testpakker til deg eller ditt idrettslag/bedrift.

I forhold til ditt behov og ditt mål tilpasser vi en idrettsspesifikk testpakke som kan gjennomgås med dine utøvere over en enkel sesong/treningsperiode eller flere sesonger.

Vi gjennomfører alle testene og analyserer hver enkelt utøvers status og utvikling.

For booking av tester: post@stavangeridrettsklinikk.no

 

VO2-maks test  (maksimalt oksygenopptak)

En VO2-maks test måler kapasiteten kroppen din har til å ta opp og utnytte seg av oksygen. I tillegg kan man estimerer maksimal hjertefrekvens, som brukes til å sette opp en individuelt tilpasset intensitetsskala. En slik skala vil være til verdifull hjelp når treningsprogram settes opp, og når trening skal gjennomføres

Testen foregår på ergometersykkel eller tredemølle. Testen starter på rolig intensitet og belastningen (watt eller km/t) økes hvert minutt. Testen avsluttes ved utmattelse og tar i sin helhet ca. 20 min å gjennomføre. 


Test av laktatprofil 

En terskeltest måler hvilken watt (sykkel) eller fart (løp) man er i stand til å holder på anaerob terskel (Def. hvor det er likevekt mellom produksjon og eliminasjon av laktat). Laktatprofil vil være av verdifull hjelp når intensitet under konkurranser og trening skal beregnes. 

Testen foregår på ergometersykkel eller tredemølle. Testen starter på rolig intensitet og belastningen (watt eller km/t) øker hvert 3-5 minutt. For hver belastning måles laktatkonsentrasjon i blodet, hjertefrekvens og VO2. Testen avsluttes når anaerob terskel er funnet og tar i sin helhet ca. 30 min å gjennomføre.



Test av laktatprofil + VO2 maks 

Det vil være gunstig å teste maksimalt oksygenopptak etter avsluttet laktatprofiltest. VO2-maks testen vil gi verdifull tilleggsinformasjon og et bedre utgangspunkt for tolkning av laktatprofil testen. 



Utholdenhet

Utholdenhet defineres som evnen til å motstå tretthet, eller organismens evne til å arbeide med relativt høy intensitet over lengre tid. God utholdenhet er selvfølgelig  avgjørende for prestasjonen til utøvere/mosjonister i utholdenhetsidretter (løp, sykkel, svømming, langrenn osv.) og ball/lagidretter (tennis, fotball, håndball, ishockey osv.), men også for folk flest. Både på skolen, i jobben og i fritidsaktiviteter blir utholdenheten satt på prøve. God utholdenhet er forbundet med økt trivsel, mer overskudd i hverdagen og redusert risiko for livsstilssykdommer.

Vi tilbyr objektive utholdenhetstester som kan kartlegge nåværende treningsstatus og utvikling over tid. Hvor står du i dag? Og hjelper treningen du legger ned? 



Hurtighet og spenst

Hurtighet og spenst defineres som det nevromuskulære systemets evne til å skape akselerasjon, og er en av de viktigste egenskapene for suksess i et mangfold av idretter. For eksempel i lagidretter som fotball, håndball, volleyball og ishockey. Avgjørende deler av spillet som å vinne dueller, score mål og unngå at motstanderen scorer mål er sterkt avhengig av spillernes evne til å forflytte seg hurtig over korte distanser og/eller evne til å hopp høyt eller lavt.  

Vi tilbyr en hurtighet og spenst testpakke som kartlegger nåværende treningsstatus og/eller utvikling over tid.  

Testpakken inkluderer: 

Akselerasjonshurtighet:

Hensikten med testen er å teste løpshurtighet over 10-15 meter. (NB. det e mulig å skreddersy idrettsspesifikke hurtighetstester i form av retningsforandring og distanse)

 Tiden på tilbakelagt distanse måles med fotoceller. Testpersonen starter på eget initiativ og tilbakelegger aktuell distanse så hurtig som mulig. 3 forsøk og beste resultat blir gjeldende.

 Knebøyhopp med svikt (CMJ):

Hensikten med testen er å måle den vertikale spensten på to bein med svikt. 

Høyden på hoppet måles med fotoceller. Fra knebøyposisjon gjør testpersonen en svikt til ca. 90 grader og hopper så høyt som mulig med strake bein og hender plassert på hoftene. 3 forsøk og beste resultat blir gjeldende.

 Stille lengde: 

Hensikten med testen er å måle den horisontale spensten på to bein.

 Lengden på hoppet måles med målebånd (med cm nøyaktighet). Fra parallell beinstilling bak startstreken er det om å gjøre å hoppe så langt som mulig fremover. For godkjent hopp må testpersonen ha balanse i landingen og distansen måles fra startstrek til hæl på bakerste fot. 3 forsøk og beste resultat blir gjeldende.

 Tilleggsinfo:

Det anbefales at man i ikke trener hardt i timene eller dagen i forkant av testene. Hurtighet og spenst tester er sensitive for muskulær tretthet og man bør være så uthvilt som mulig i forkant av testene for å få et nøyaktig resultat

Testpersonen vil gjennomgå en 15 min standardisert oppvarming i forkant av testene

Testpakken tar ca. 40-60 minutter å gjennomføre 

 

Kroppssammensetning: 

 Mange er opptatt av kroppsvekt, men det er egentlig kroppssammensetningen, og den fysiske tilstanden på kroppen som er avgjørende. 

Bodyindex er et måleinstrument som ved hjelp av bioelektrisk motstandsanalyse sender svake elektriske signaler gjennom kroppen og kartlegger muskelmasse, fettprosent, stoffskifte og kroppsbalansen. 

 Med et testresultat vil du få måling på kroppssammensetning din, som kan være nyttig i en vektreduksjonsprosess og/eller treningsperiode. Vi anbefaler å ta flere tester over tid for å kunne spore endring. 

 Tilleggsinformasjon:

Vi anbefaler å gjennomføre testen tidlig morgen. Før testen må det fastes (her må vi lage en detaljert faste, det kommer)

Vi måler i tillegg midjemål