Testing 

På Stavanger Idrettsklinikk tilbyr vi en rekke ulike tester:

  • VO2maks 

  • Laktat

  • Spenst og hurtighet 

  • Løpsanalyse 

  • Return to play tester 

 

Vi tilbyr enkelt-tester eller skreddersydde testpakker til deg eller ditt idrettslag/bedrift. I forhold til ditt behov og ditt mål tilpasser vi en idrettsspesifikk testpakke som kan gjennomføres med deg eller dine utøvere over en enkelt sesong/treningsperiode eller flere sesonger. 

 

Vi gjennomfører testene og analyserer hver enkel utøvers status og utvikling.

 

For spørsmål vedrørende tester, ta kontakt med testlab@stavangeridrettsklinikk.no




Kondisjonstester


VO2 maks test (maksimalt oksygenopptak)

 En VO2-maks test måler kapasiteten kroppen din har til å ta opp og utnytte seg av oksygen. I tillegg kan man estimerer maksimal hjertefrekvens, som brukes til å estimere en individuelt tilpasset intensitetsskala. En slik skala vil være til verdifull hjelp når treningsprogram settes opp, og når trening skal gjennomføres

 

Testen foregår på ergometersykkel eller tredemølle. Testen starter på rolig intensitet og belastningen (watt eller km/t) økes hvert minutt. Testen avsluttes ved utmattelse og tar i sin helhet ca. 20 min å gjennomføre. 

 

Laktatprofil 

 

En terskeltest måler hvilken watt (sykkel) eller fart (løp) man er i stand til å holder på anaerob terskel (Def. hvor det er likevekt mellom produksjon og eliminasjon av laktat). Laktatprofil vil være av verdifull hjelp når intensitet under konkurranser og trening skal beregnes. 

 

Testen foregår på ergometersykkel eller tredemølle. Testen starter på rolig intensitet og belastningen (watt eller km/t) øker hvert 3-5 minutt. For hver belastning måles laktatkonsentrasjon i blodet, hjertefrekvens og VO2. Testen avsluttes når anaerob terskel er funnet og tar i sin helhet ca. 30 min å gjennomføre.

 

Test av laktatprofil + VO2 maks 

 Det vil være gunstig å teste maksimalt oksygenopptak etter avsluttet laktatprofiltest. VO2-maks testen vil gi verdifull tilleggsinformasjon og et bedre utgangspunkt for tolkning av laktatprofil testen. 

 

 Hurtighet og spensttester

 

Akselerasjonshurtighet

Hensikten med testen er å teste løpshurtighet over 10-15 meter. (NB. det er mulig å skreddersy idrettsspesifikke hurtighetstester i form av retningsforandring og distanse).

Tiden på tilbakelagt distanse måles med fotoceller. Testpersonen starter på eget initiativ og tilbakelegger aktuell distanse så hurtig som mulig. 3 forsøk og beste resultat blir gjeldende.


Knebøyhopp med svikt (CMJ)

Hensikten med testen er å måle den vertikale spensten på to bein med svikt. 

Høyden på hoppet måles med fotoceller. Fra knebøyposisjon gjør testpersonen en svikt til ca. 90 grader og hopper så høyt som mulig med strake bein og hender plassert på hoftene. 3 forsøk og beste resultat blir gjeldende.

 

Stille lengde 

Hensikten med testen er å måle den horisontale spensten på to bein.

Lengden på hoppet måles med målebånd (med cm nøyaktighet). Fra parallell beinstilling bak startstreken er det om å gjøre å hoppe så langt som mulig fremover. For godkjent hopp må testpersonen ha balanse i landingen og distansen måles fra startstrek til hæl på bakerste fot. 3 forsøk og beste resultat blir gjeldende.

Test info:

Det anbefales at man ikke trener hardt i timene eller dagen i forkant av testene. Hurtighet og spenst tester er sensitive for muskulær tretthet og man bør være så uthvilt som mulig i forkant av testene for å få et nøyaktig resultat

Testpersonen vil gjennomgå en 15 min standardisert oppvarming i forkant av testene

Testpakken tar ca. 40 min å gjennomføre 

 

 Kroppssammensetning

Mange er opptatt av kroppsvekt, men det er egentlig kroppssammensetningen, og den fysiske tilstanden på kroppen som er avgjørende. Vår «Body Analyzer» maskin er et måleinstrument som ved hjelp av bio-elektrisk motstandsanalyse sender svake elektriske signaler gjennom kroppen og kartlegger vekt, fettmasse (kg), fettprosent og fett fri masse. Vi tar i tillegg midjemål.

Testen vil gi deg informasjon om kroppssammensetningen din, som kan være nyttig i en vektreduksjonsprosess og/eller treningsperiode. Vi anbefaler å ta flere tester over tid for å kunne spore endring. 

Test info:

Vi anbefaler at du tar testen fra morgningen med faste (unngå inntak av mat/drikke) fra klokken 22.00 kvelden i forveien

Ikke tren, dusj eller ta badstue i forkant av analysen 

NB! Om det ikke er mulig å ta testen om morgenen bør du ikke innta mat/drikke de siste to timene før testen og unngå trening i forkant samme dag.